svetinjebraniceva.rs

  • Повећај величину текста
  • Подразумевана величина текста
  • Смањи величину текста

Смедерево имало пристаниште на Дунаву пре Београда

luka-1-768x439Смедерево имало пристаниште на Дунаву пре Београда

СМЕДЕРЕВО, 25. август 2019 – Прошлонедељна посета министарке Зоране Михајловић оживела је поново питање које је овде актуелно ево већ трећи век; како и када ће Смедерево искористити свој пуни капацитет лучког града на Дунаву?

Смедерево је наиме, не помиње се то често, имало прво право пристаниште на Дунаву две године пре Београда. Од 1883. до 1885. године је грађено, и саграђено – за разлику од неких најављених а никада реализованих инвестиција, каквима сведочимо у наше време.

luka-1-768x439

Од камена донесеног из Мађарске, како је то још Феликс Каниц описао у свом путопису „Србија – земља и становништво“, у делу „Смедерево и околина“, подигнут је кеј у дужини од 220 метара, са два по седам метара висока крила са прилазним степеништима. Преко Смедерева је ишао извоз рогате марве, лоја, воска, жита, воћа, вина, шишарки и свиња. И по 30 бродова таласало се у горњем пристаништу, чекајући да прими терет и отисне се пут Пеште, Беча…

NBSD-razglednice-017

Педесетак година касније, када је у Смедереву почела да ради Железара, оригинални САРТИД, па и бродоградилиште које је ту било, лука је добила на значају, постављена је прва парна дизалица. Прва електродизалица је у смедеревској луци монтирана 1958, следило је време изградње нове железаре, пристаниште је постало још битније, све кабасто и габаритно неопходно за настанак будућег Металуршког комбината стигло је Дунавом. Касније је све потребно за рад Железаре, руда, кокс, креч, бродовљем долазило, баш као што су и производи, котурови, топло и хладно ваљани лимови, Дунавом отпремани. Лука је своју судбину тако некако везала за Железару, на крају постала и њен део.

luka-3Када су Американци 2003. преузели Железару, ревитализовали су идеју о градњи луке на Дунаву на ободу Годоминског поља, у индустријској зони. Што би тада урађено на томе је и остало. Лука са капацитетом од безмало два и по милиона претоварних тона годишње, која највећим делом баш и служи Железари.

А сада би, судећи по обимним плановима и оном што се чуло на почетку поменуте посете министарке Михајловић, то требало да се промени, да лука постане битна не само за Железару, чак не ни само за Смедерево, него за читаву Србију. За почетак, направљен је индустријски колосек и железничка станица.

smederevo-luka-zorana-mihajlovic– Ово значи и повезивање водног и железничког саобраћаја. Коначно смо 2014. године почели да улажемо и у водни саобраћај, до тада су улагања била нула. Ми сада улажемо 380 милиона евра у водни саобраћај, а ова железничка веза значи да ускоро креће и изградња луке у Смедереву; за двадесетак дана треба да буде расписан тендер, а почетак радова у марту. Смедерево ће тако постати чвориште у овом виду саобраћаја – рекла је Михајловићева испред нове железничке станице, а поред новоизграђене трасе пруге.

Чуле су се и бројке; инвестиција у градњу смедеревске луке је вредна 93 милиона евра, 53 милиона је из буџета Републике Србије, а остатак из кредита Европске инвестиционе банке.

luka4Својим положајем, на 1.111 километру Дунава, магистралним путем М-24 повезана са ауто-путем Београд – Ниш, дакле и међународним коридором, сада и железнички повезана, та будућа смедеревска лука заиста има све услове да буде једна од најзначајнијих на целом току.

Да ли ће тако најзад бити остварен сан Јанићија Константиновића званог Џандар, председника општине смедеревске, који је пре 136 година лично надгледао раднике на изградњи овдашњег пристаништа, па је по једној од легенди због тога и стекао тај надимак, да Смедерево има највећу и најбољу луку на Дунаву у Србији, знаће се врло брзо, јер је рок за завршетак изградње нове луке две године.

„Смедерево на Дунаву“ суфинансиран је из буџета Града Смедерева, а ставови изнети у подржаном медијском пројекту нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства

Преузето са: http://www.podunavlje.info/

 

Колумна

Али ..

ali

 

У право време

u pravo vreme

 

Увек сметаш некоме

uvek smetas nekome

 

Све ће бити горе него пре

sve ce biti gore nego pre

 

Ништа се не мења

nista se ne menja

 

Све што дође мора и  да прође

sve sto dodje mora i da prodje

 

Најбољи, најгори и средњи

najbolji najgori i srednji

 

Јерусалем

jerusalem

 

Гледај

gledaj

 

Вратимо се себи

vratimo se sebi

 

00zlatenac2qy7.jpg
Број прегледа чланка : 6439255

16600m

16403

09700am

16402

16401

16400a

16500a

pravilo posta 2020

0000

16200

09700

 Чуда божија наших дана

СВЕ О СПОМЕНИКУ НА ВРАЊЕВЦУ

Sve o spomeniku S

 Споменик на Врањевцу, најпотпунији је и најлепши споменик српској војсци досад. Подаци о страдалима прикупљани десет година, од 2005., до 2015., а овај изузетан знамен  грађен је током  четири последње године крај одлично очуваних ровова српске војске из 1915. Све о споменику сазнаћете ако кликнете на наслов или слику.