svetinjebraniceva.rs

  • Повећај величину текста
  • Подразумевана величина текста
  • Смањи величину текста

Сенка Милош: Нова српска чуда:

1114846191„Сила“ осваја Америку, „Пупин“ напада космос, а „Стршљен“ разара — све!

На Другом ваздухопловном самиту југоисточне Европе — СЕАС, представљене су најмодерније српске летилице. Највеће окупљање ваздухопловне индустрије у региону показало је да Србија има стручњаке које би свака много моћнија и богатија држава пожелела. Они се надају да ће Србија препознати њихов капацитет и вољу да је мењају.

Када је крајем јула 1985. године први „Југо ГВ“ испловио из луке Бар, није било Југословена који није знао да ће се понос српске аутомобилске индустрије продавати у Америци. Да се два лака спортска авиона, које је направила домаћа памет, управо налазе у броду који путује ка обали САД, знају само људи из струке и пасионирани љубитељи авијације који су посетили Други ваздухопловни самит југоисточне Европе — СЕАС.

Други СЕАС представио је нове производе 20 компаније ваздухопловне индустрије.

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Други СЕАС представио је нове производе 20 компаније ваздухопловне индустрије.

Компанија „Аеро ист Јуроп“ д.о.о. до сада је развила 12 модела оваквих авиона, идеалних за обуку комерцијалних пилота, а продала је 163 летелице, углавном на тржишту Европе. Нова летелица „Сила 600“, српској јавности представљена на СЕАС-у, донела је два злата са сајмова у Индији и Кини, што је било довољно једној познатој америчкој компанији да, за почетак, наручи две летелице.

Један авион има тренутно најмодернију опрему у свету, док су у други уграђени аналогни инструменти, за заљубљенике у старе табле са округлим сатовима, како их лаици називају.

Власник компаније која се из Краљева недавно преселила у Јагодину због бољих услова пословања, Милорад Матић, пилот и машински инжењер, за Спутњик каже да је до овог успеха дошао тешким радом, борбом и упорношћу, али и срећом да је окружен људима који имају велико срце, који управо пишу историју српског ваздухопловства. „Све смо урадили сами, помогла нам је локална самоуправа, али то није довољно за даље улагање у развој технологије“, каже Матић.

1114824128

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Јагодина - утовар лаког спортског авиона "Сила 600" у контејнер. Авиони су на путу ка САД.

„Авиони се увек продају испод цене, да би могли да буду самофинансирајући, да се дође до неког аванса, зато што нема адекватног праћења банкарског система и довољне подршке економији развојних предузећа. Банке сматрају да су фирме које се баве производњом ризичне и неподобне, па су и непожељне за кредитирање“, каже Матић. 

„Сила 600“ ће се појавити и на чувеном сајму „Сан енд фан“ на Флориди, а ако продаја крене како је планирано, Матић се нада да ће ова компанија моћи да изгради још једну мању фабрику која би запошљавала 70 радника.

Овај авион спада у категорију летелица новијег доба, која у последњих десетак година доживљава бум, посебно у Русији, земљи великих пространстава, јер је идеална за обуку комерцијалних пилота, али и медицински транспорт. Имао сам контакте с људима из Русије, али су били расположени за куповину целе фабрике, на шта не пристајем. Русија сличне авионе увози из Чешке и Италије, плаћа их вишеструко више него што кошта наш, очекујемо да нам држава помогне да продамо „Силу“ и на истоку, каже Матић.

1114845825

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Беспилотне летелице Композит Технолоџи Тим-а. Компанија тражи партнере који би се укључили у финализацију модела НТ 155.

„Било би јако добро да се пронађе адекватан представник, генерални заступник, увозник тих авиона који би презентовао наше моделе. На руском тржишту могу да се продају стотине, ако не и хиљаде оваквих авиона. Или да се појави озбиљан инвеститор који би откупио наш пројекат и тамо пренео производњу наших авиона. Поента је у томе да наша држава, па ни Русија, не искоришћавају бенефите који произилазе из царинских споразума, да нема опорезивања, царине између Србије и Русије, грехота је да се то не искористи“, оцењује Матић.

Да је укључивање државе у промоцију иновативних пројеката домаће авио-индустрије неопходно — сматрају и у компанији „Композит технолоџи тим“. Млади стручњаци у београдској Крњачи развили су псеудо-сателит, јединствен у свету. Крстили су га по српском научнику чија је иновација омогућила телеграфски пренос информација на велике даљине, „Пупин“.

Беспилотни систем намењен лету у доњим слојевима стратосфере погони соларна енергија која се претвара у електричну и покреће мотор. „Пупин“ је заправо комуникациони портал који има могућност да проширује сигнал вај-фај комуникације, 5Г мобилних сигнала. Са висине од 20 километара може да се користи и у научним, али и у безбедносним мисијама.

1114824021

© ФОТО : ТАНГО СИКС

"ПУПИН" - први српски псеудо - сателит, неупоредиво јефтинији од правог.

„Композит технолоџи тим“ тренутно је једна од само пет компанија на планети која се упустила у овакав развој технологије. Три су приказале своје летелице, а реч је о светским гигантима „Фејсбуку“, „Гуглу“ и „Ербасу“. Ова летелица била је највећи изазов за наше пројектанте, јер услови атмосфере у којој лети значајно су другачији од атмосфере коју ми на земљи познајемо, каже за Спутњик аероинжењер Петар Матуновић.

„Горе је појачана радијација и веома ниска температура, траже се веома сложени инжењерски одговори на такве захтеве. Ми мислимо да смо способни за то, наша летелица је много напреднија од онога што друге четири фирме које су у игри за овакве пројекте нуде. Имамо очигледну предност која је видљива сваком стручњаку из ове области“, каже Матуновић. 

Летелица може да остане на 20 хиљада метара висине дуже од месец дана, има веома сложен аеродинамички концепт, како би се одржавала у лету у ретком ваздуху стратосфере. То јој омогућава суперлака структура крила, направљена је од савремених композитних материјала, сегмент од два метра тежак је свега 800 грама.

1114841102

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Посебно интересовање на СЕАС-у владало је за дронове, модерне играчке које су и моћно оружје будућности.

„’Пупин‘ може да користи било која Влада, било која земља која има растућу потребу за комуникационим сервисима, а то су фактички све земље у свету. Будућност света иде ка аутономним возилима која сама возе путнике. Да бисте пратили таква возила, треба вам велики број сателита. Слање сателита у космос је јако скупо, ово је заправо јефтина алтернатива сателитској комуникацији у било ком облику“, објашњава млади инжењер Матуновић. 

Иако је „Пупин“ јавности први пут приказан на управо завршеном Ваздухопловном самиту југоисточне Европе, интернационалне стручна јавност већ је изузетно заинтересована за ову иновацију.

Матуновић подсећа да је Србија 1989. године, поред поменутог „Југа ГВ“, правила и млазне авионе, те да смо од тада изгубили десетине хиљада најквалитетнијих стручњака. Он верује да, уз помоћ државе, кроз овакве пројекте можемо да их вратимо у земљу.

Представљање на СЕАС-у имала је и борбена беспилотна летелица „Стршљен“, настала у компанији дуге традиције „ЕДЕПРО“. Реч је о хеликоптеру који управо пролази последње провере механичких компоненти, очекују га и тестови лебдења. Мотор, ротор, тело хеликоптера, редуктор и лопатице дело су српских стручњака.

1114845921

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Српски беспилотни хеликоптер има могућност уградње различите опреме и наоружања.

Беспилотни хеликоптер има могућност уградње различитих типова опреме и наоружања. „Стршљен“ у основној варијанти, намењен је за подршку трупама на земљи, откривању и уништавању командних положаја непријатеља, осматрању бојишта, ласерском обележавању циљева и противелектронским дејствима.

Иновативно чудо из Нове Пазове дугачко је свега 6,75 метара, а захваљујући комбинацији специјалних премаза на трупу и лопатицама хеликоптера, који су такође развијени у нашој земљи, знатно се смањује радарски одраз, односно његова видљивост.

Највеће окупљање ваздухопловне индустрије у региону показало је да Србија има стручњаке које би свака много моћнија и богатија држава пожелела. Они се надају да ће Србија препознати њихов капацитет и вољу да је мењају.

1114845146

© ФОТО : ТАНГО СИКС

Представљање домаћих иновација, Петар Војиновић -"Танго Сикс", Милорад Матић -Аеро Ист Јуроп, Предраг Матејић -ЕДЕПРО и Петар Матуновић -Композит Технолоци Тим.

Преузето са: https://rs.sputniknews.com/

Последње ажурирано петак, 19 октобар 2018 15:19  

Колумна

Време лажи

vreme lazi

 

Ушо рибар

uso ribar

 

Јесен живота

jesen zivota

 

Енглески студент

engleski student

 

Кино Култура

kino kultura

 

О ВИНУ

o vinu

 

Београд

beograd

 

Охридско Језеро

ohridsko jezero

 

Ововековни и оновековни

ovovekovni

 

Тешки људи

teski ljudi

 

tuman-s.jpg
Број прегледа чланка : 5251818

16400a

16500a

pravilo posta 2020

0000

16200

09700

 Чуда божија наших дана

15900

СВЕ О СПОМЕНИКУ НА ВРАЊЕВЦУ

Sve o spomeniku S

 Споменик на Врањевцу, најпотпунији је и најлепши споменик српској војсци досад. Подаци о страдалима прикупљани десет година, од 2005., до 2015., а овај изузетан знамен  грађен је током  четири последње године крај одлично очуваних ровова српске војске из 1915. Све о споменику сазнаћете ако кликнете на наслов или слику.