Сродници раних диносауруса уопште нису личили на диносаурусе

99762 vest tgfИзгледао је као крокодил, али је имао дугачак врат, величина му је била приближна лабрадор ретриверу и изумро је пре 250 милиона година. Међутим, комплетирање скелета давно изумрлог телократера радинуса кључни је моменат у разумевању еволуције диносауруса на овој планети.

Већина људи зна да су прва створења која су живела на копну били водоземци који су изашли из мора, и зна да су та створења на крају поклекла под диносаурусима. Међутим, карика између њих — аркосауруси — није довољно проучена.

Аркосауруси су заједнички преци птица и крокодила. Диносауруси су еволуирали из птица, али телеократер уопште није био налик раним диносаурусима који су нам познати. Заправо је много више личио на крокодила.

Стерлинг Незбит, асистент-професор геологије на Политехничком универзитету у Вирџинији, рекао је да јe откриће тако значајне нове врсте нешто што се дешава једном у животу.

„Неочекивано, телеократер има изглед сличан крокодилу, због чега сада потпуно преиспитујемо све што смо мислили да знамо о најстаријим фазама еволуције диносауруса“, рекао је Кен Ангелцик, кустос Природњачког музеја у Чикагу задужен за фосиле сисара и сарадник на студији.

„Изненађујуће, сродници раних диносауруса уопште нису личили на диносаурусе… Научници углавном не воле термин ’карика која недостаје‘, али телеократер је управо то: карика која недостаје између диносауруса и заједничког претка њих и крокодила“.

Први фосили телеократера откривени су у Танзанији ’30-их година прошлог века и први их је истраживао чувени енглески палеонтолог Алан Чариг ’50-их. Комплетна реконструкција скелета телеократера, међутим, није била могућа све до додатних ископавања у Танзанији 2015.

Претходно је прва позната грана птица које потичу од архосауруса била лагерпетон, бипедални скакач величине кокошке. Његово постојање, уз још једну сличну врсту, било је полазна тачка за научнике који су закључили да су сви диносауруси настали од таквих животиња, али ново откриће о телеократеру ту поставку мења.

Телеократери су живели у периоду између перма и тријаса, откада потичу и први диносауруси. Када се појавила већина диносауруса позната данас, средином тријаса, телеократери су већ изумрли.

„Нове информације нас приморавају да преиспитамо еволутивни процес раних диносауруса“, наводи се у истраживању које је објављено у часопису „Нејчер“.

Преузето са: http://www.vostok.rs/